19

دختران برفی ؛ رکسانا ساوه شمشکی و آرتمیس حسینی اسکی بازان ایران در المپیک جوانان

  • کد خبر : 43115
  • 25 اسفند 1398 - 12:53
دختران برفی ؛ رکسانا ساوه شمشکی و آرتمیس حسینی اسکی بازان ایران در المپیک جوانان

دختران برفی گزارشی درباره رکسانا ساوه شمشکی و آرتمیس حسینی اسکی بازان ایران در المپیک جوانان در لوزان سوییس است که به قلم حامد اسماعیلی منتشر شده است. درباره اسکی بازها زیاد نمی‌دانیم اما حالا فرصت مناسبی است.

حامد اسماعیلی – آی دبلیو اسپورتس : بازی‌های المپیک زمستانی جوانان در حالی به میزبانی لوزان سوییس پایان یافت که رکسانا ساوه شمشکی و آرتمیس حسینی ۲ دختر اسکی باز ایرانی نیز در این مسابقات حضور پیدا کردند و فرنوش ساوه شمشکی دیگر دختر ایرانی حاضر در این رخداد بزرگ بود.

رکسانا ساوه شمشکی در مراسم افتتاحیه این مسابقات پرچمدار و اسکی باز کوهستان ایران و آرتمیس حسینی نیز در آلپاین یکی دیگر از اعضای کاروان کوچک ایران در دامنه آلپ بودند.

هفته‌ها از پایان المپیک جوانان گذشته و دخترها در بازگشت به خانه، سوغات ارزشمندی به نام دنیا دیدگی و تجربیات جدید را همراه آورده‌اند. آنها به طور کلی در تابستان بدنسازی و تمرینات مبنی بر کاهش لاکتیک را پشت سر می‌گذارند و در خلال فصل هم اسکی می‌کنند.

گرچه اسکی ایران برای عرض اندام در سطح بین المللی فاصله‌ای عمیق با کشورهای صاحب قدرت در این رشته دارد اما حضور دختران اسکی باز ایران در لوزان تجربه‌ای بی نظیر و استثنایی برای آنها و اسکی ایران بود. آنها آینده اسکی ایران را بنا می‌کنند.

رکسانا ساوه شمشکی پرچمدار ۱۷ ساله ایران از زمانی که ۳ ساله بوده با دنیای برف و اسکی آشنا می‌شود. پدر و مادر اسکی باز رکسانا پای دختر کوچک را به اسکی باز می‌کنند و رکسانا از ۱۳ سالگی وارد مسابقات آلپاین می‌شود.

  ۳ سال پس از تمرین و مسابقه در آلپاین، در سال ۹۷ سمیرا زرگری مربی تیم ملی اسکی متوجه می‌شود رکسانا ساوه شمشکی از نظر استقامتی به حدی توانایی دارد که می‌تواند در رشته اسکی کوهستان رقابت کند.

تست‌های رکسانا در اسکی کوهستان نتیجه بخش است و در نتیجه او از مرداد امسال به اردوی تیم ملی برای حضور در لوزان می‌پیوندد، در آذرماه در انتخابی المپیک شرکت می‌کند و سرانجام در اسکی کوهستان در المپیک جوانان شرکت می‌کند. بزرگترین رویداد ورزشی زندگی او که تاکنون برایش رخ داده است.

رکسانا در افتتاحیه پرچم ایران را حمل کرد و آن را اتفاقی فوق العاده در زندگی ورزشی اش می‌داند: “این یک حس تکرار نشدنی است. در میان آن جمعیت و در افتتاحیه چنین رویداد بزرگی، من نماد ایران بودم و پرچم کشورم را در میان آن همه پرچم و ملیت و جمعیت، حمل می‌کردم. نمی‌توانم وصف کنم که چقدر حس بی نظیری بود.”

در مورد حضور در لوزان می‌گوید: “این یک تجربه استثنایی بود. قرار گرفتن در محیطی دوستانه با حضور ورزشکارانی از سراسر جهان فوق العاده بود. من با آنها حرف می‌زدم، ارتباط برقرار می‌کردم، همه از بودن در چنین فستیوالی لذت می‌بردند و مسابقه دادن با قهرمانان جهان تجربه شگفت انگیزی بود. ما با آنها فاصله داریم و این واقعیت است اما می‌توانیم خودمان را به آنها برسانیم. در اسکی، رسیدن به سطح اول جهان دور از ذهن نیست و نیاز به تمرین، تجربه و تجهیزات دارد.”

او همچنین ادامه می‌دهد: “در کنار این حس خوب، حضور در رویدادهایی مثل لوزان یک بار سنگین روی دوش است. هر اندازه هم که شانسی برای رقابت با بهترین‌ها نداشته باشید باز هم نماینده یک کشور و یک پرچم هستید و فشار اینکه چشم یک کشور به شماست، برای شما اضطراب و فشار ایجاد می‌کند. اما آنچه مهم است این است که بهترین خودتان باشید.”

نکته دیگر در مورد اسکی کوهستان ایران این است که این رشته تجربه حضور در تورنمنتی در این سطح را نداشت بر خلاف اسکی بازان اروپایی که در تمامی مسابقات جهانی که به صورت مقطعی در طول سال برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و این، تعیین کننده است.

اسکی بازان کوهستان امسال تنها همین اعزام بین المللی را تجربه کردند. اعزامی که کمیته ملی المپیک هزینه آن را پرداخت کرده است. از سوی دیگر وسایل مورد نیاز اسکی بازان ۳ روز پیش از اعزام به دست آنها رسید و آنها مجبور بودند تا پیش از اعزام با وسایل مربی شان تمرین کنند.

رکسانا ساوه شمشکی پس از بازگشت به ایران تجربیات و دیده‌های خود از لوزان را به دیگر اسکی بازان جوان منتقل کرده است. حالا در بازگشت به خانه، همچنان درگیر تمرینات هر روزه است و آرزوهای تازه ای دارد. دریچه جدیدی به روی او باز شده و آینده از آن اوست.

آرتمیس و تلنگری برای آینده

ویکی پدیا می‌گوید آرتمیس یکی از اساطیر یونانی و ایزدبانوی شکار، طبیعت، ماه و حاصلخیزی و مظهر پاک‌دامنی است. آرتمیس ما اما مظهر برف است، خستگی ناپذیری و تلاش برای امید. آرتمیس حسینی یکی دیگر از اعضای کاروان ایران در المپیک زمستانی جوانان در لوزان سوییس بود.

او در ۱۳ سالگی با پشتوانه مادرش وارد اسکی حرفه‌ای شد و ۲ سال بعد هم به تیم ملی رسید و زیر نظر سمیرا زرگری مشغول تمرین شد و در نهایت در سال ۲۰۱۹ سهمیه المپیک جوانان را کسب کرد.

آرتمیس ۱۶ ساله در مورد تجربه لوزان از یک تلنگر صحبت می‌کند: “همه اسکی بازان در لوزان، زمانی که از مسابقات برون مرزی باز می‌گردند به آنها تلنگری وارد می‌شود. پس از این مسابقات متوجه می‌شوم اسکی چه دنیای بزرگ و وسیعی دارد و چقدر باید تلاش کرد و چقدر جا برای پیشرفت وجود دارد. بابت نتیجه‌ای که در لوزان گرفتم خوشحال نبودم اما حالا این را می دانم که باید چه مسیری را در پیش بگیرم.”

آرتمیس ادامه می‌دهد: “حضور در المپیک هم شیرین بود و هم پر استرس. تا حالا روی یخ اسکی نکرده بودم. جو المپیک جوانان جوی متفاوت با همه شرایطی بود که تجربه کرده بودم. المپیک پیش از اینکه میدانی برای رقابت باشد فرصتی برای آشنایی مردم جهان با هم است. سعی می‌کردم زمانی که دوست جدیدی پیدا می‌کنم از او درباره تمرینات و شیوه زندگی ورزشی اش سوال کنم و با نگاهشان به آینده آشنا شوم. این، دستاورد مهمی از حضور در المپیک جوانان برای من بود.”

او ۱۶ ساله و امیدوار به آینده است. اسکی باز آلپاین ایران حالا تلاش می‌کند در آینده نزدیک وارد المپیک زمستانی شود. او الگویی برای دختران ایران است. او در این دنیای سپید و زیبا، پخته می‌شود، می‌آموزد و قدرتمندتر می‌شود.انگیزه‌های آرتمیس می‌تواند به او کمک کند تا به چهره‌های شاخص برای اسکی ایران در المپیک‌های آینده تبدیل شود.

این یادداشت در شماره اول “قهرمانان” نشریه دیجیتال ورزش زنان ایران نیز منتشر شده است

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=43115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.