14
کوتاه نمی‌آیم، یا حقم را می‌گیرم یا می‌روم

اظهارات جنجالی فاطمه صادقی : اگر جزء فدراسیون کاراته نیستیم بگویند و راحتمان کنند

  • کد خبر : 72169
  • 19 آبان 1400 - 11:00
اظهارات جنجالی فاطمه صادقی : اگر جزء فدراسیون کاراته نیستیم بگویند و راحتمان کنند
فاطمه صادقی در گفتگویی جنجالی و بی‌سابقه به‌شدت از فدراسیون کاراته به دلیل سیاست‌هایش در قبال کاتا انتقاد کرد.

به گزارش دختران قهرمان؛ کنار گذاشتن فاطمه صادقی کاتاروی جوان و شماره یک ایران و نفر اول مسابقات انتخابی تیم ملی از مسابقات قهرمانی آسیا جامعه کاتا را در حیرت فرو برده است.

صادقی نماینده ایران در مسابقات قهرمانی جهان است و در دو انتخابی برگزار شده نیز نفر اول شده اما در تصمیمی عجیب و با توجیهی که اهالی کاتا آن را شگفت آور می‌دانند، مهسا افسانه نفر دوم انتخابی، نماینده ایران در مسابقات آسیایی خواهد بود.

حالا فاطمه صادقی که اصولاً چهره‌ای کم‌حرف از خود به نمایش گذاشته در یک گفتگوی بی‌سابقه و جنجالی به فدراسیون کاراته تاخته و گفته است که انگیزه‌هایش برای ادامه کاتا به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

فاطمه صادقی : فکر آمادگی روانی ما را نکردند؟

تنها چند روز تا مسابقات قهرمانی جهان باقی مانده و حرف همه این است که اگر می‌خواستند مسابقه انتخابی جدیدی برگزار کنند  باید همان زمان که ما در مسابقات انتخابی شرکت کردیم ما را از این تصمیم آگاه می‌کردند.

فدراسیون کاراته باید به ما اطلاع می‌داد که نفر اول این انتخابی به مسابقات جهانی می‌رود و نفر دوم به مسابقات آسیایی. در آن شرایط، منِ کاتاروی تابع فدراسیون، حرفی نداشتم.

اما امروز مسئله این است که ما در یک دور مسابقه انتخابی شرکت کرده‌ایم و نفر اول برای مسابقه جهانی و آسیایی فیکس شده اما می‌آیند و در آستانه مسابقات جهانی می گویند که باید یک مسابقه انتخابی دیگر برگزار شود.

یک بازیکن مگر در طول سال چند بار می‌توان در اوج آمادگی باشد و آیا فکر وضعیت روانی بازیکنی که چند روز دیگر باید در مسابقات قهرمانی جهان مسابقه دهد را نمی‌کنند؟

سوال فاطمه صادقی : کجای دنیا نفر دوم انتخابی را فیکس می کنند؟

با این وجود من در این مسابقه انتخابی شرکت کردم و باز هم اول شدم و اختلاف امتیاز من یک و نیم نمره بوده اما حالا می گویند چون اختلاف نمره شما ۲ نمره نبوده پس شما به مسابقات جهانی می‌روید و نفر دوم به مسابقات آسیایی؟

با چه منطق و حساب و کتابی این تصمیم را می‌گیرند و کدام دلیل منطقی از این تصمیم دفاع می‌کند؟

از طرف دیگر ما مسابقه داده‌ایم و نتایج آن را ۲۴ ساعت بعد اعلام می‌کنند. مگر مسابقه انتخابی، داور و ناظر نداشته؟

اگر داوری وجود دارد که قضاوت کند، پس نفر اول باید انتخاب شود اما اگر قصد دارند خودشان انتخاب کنند و این انتخابی‌ها، دکوری است پس چرا باید در انتخابی شرکت می‌کردیم؟

فدراسیون کاراته باید رفتاری داشته باشد که ما به کاراته کا بودنمان افتخار کنیم.  این دوستان، خودشان نتیجه انتخابی را اعلام می‌کنند که فاطمه صادقی نفر اول و مهسا افسانه نفر دوم و خودشان هم می‌گویند: پس مهسا افسانه به آسیایی می‌رود!

شانس من  برای کسب مدال در آسیا بیشتر است

سه روزِ تمرینی من برای مسابقات قهرمانی جهان، به خاطر این دور انتخابی به هدر رفت و تمرکزم برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان را تحت تاثیر قرار داد.

شانس من برای کسب مدال در آسیا بیشتر است اما در مسابقات جهانی با وجود قهرمانان جهان، طبیعتا این شانس کاهش می یابد. منصفانه نیست که فرصت یک حضور موفق آسیایی را به همین سادگی از من بگیرند.

برایم روشن است که اگر کاتاروی ما در آسیا مدال بگیرد همین دوستان می‌آیند و می گویند نفرات دوم را به آسیا فرستادیم و مدال گرفتند و شما را به جهانی فرستادیم و نتیجه‌ای نگرفتید.

فاطمه صادقی : شاید فکر می کردند در انتخابی، می بازم

مسابقه انتخابی ما در حالی برگزار شد که نتایج را نمایش نمی‌دادند. اجازه ورود مربیان و رسانه‌ها هم داده نمی‌شد و مسابقه در یک محیط ایزوله و حیات خلوت برگزار شد با این حال من به سختی به نتایج و امتیازاتم دست پیدا کردم.

من در یک دور کاتا، هشت دهم امتیاز اختلاف ایجاد کردم و در سه دور کاتا، یک و نیم نمره اختلاف ایجاد شده اما طوری این امتیاز را کم جلوه دادند که بگویند فاصله فاطمه صادقی و مهسا افسانه خیلی ناچیز بوده.

پس از مسابقه من پرسیدم که نتیجه کاتای ما چه شد و گفتند که خودتان بروید از فدراسیون سؤال کنید. اولین باری بود که چنین چیزی می‌دیدم.

من حتی قبل از انتخابی به مسئولان فدراسیون کاراته گفتم که اگر قصدتان این است که نفر دیگری غیر از من به آسیایی برود بگویید که من در انتخابی شرکت نکنم و سه روز زمان تمرین و تمرکزم را از دست ندهم.

پاسخی که شنیدم این بود که گفتند که چنین نیست و در انتخابی شرکت کنید. شاید فکر می‌کردند که من در این انتخابی می‌بازم.

هیچ جای دنیا چنین نیست که یک کشور، کاتارویش را در مسابقات جهانی یک نفر قرار دهد و در مسابقات قاره‌ای یک نفر دیگر را استفاده کند. مگر می‌شود شما نفر اولتان را از مسابقه‌ای قاره‌ای که شانس مدال در آن هست تبدیل به نفر دوم کنید؟

فدراسیون کاراته من را دیر وارد رنکینگ کرد و سهمیه المپیک نگرفتم

فدراسیون کاراته حتی نمی‌دانست روند کسب سهمیه المپیک چگونه است. بازیکنان کومیته یک سال بود که به کاراته وان ها اعزام می‌شدند و من را اعزام نمی‌کردند چون کاتارو بودم و اصلا روی من حسابی باز نشده بود.

اگر همان موقع من هم اعزام می‌شدم می‌توانستم از طریق رنکینگ سهمیه المپیک بگیرم. بدین ترتیب یک سال دیر وارد رنکینگ شدم و تاوان این اشتباه بزرگ این بود که سهمیه کاتای المپیک برای من و کاراته ایران بسوزد.

اگر جزء فدراسیون کاراته نیستیم بگویند و راحتمان کنند

کاتا برای فدراسیون کاراته بی‌اهمیت است. به فدراسیون می‌گوییم اردو برای کاتاروها بگذارید می‌گویند بودجه نداریم، جا نداریم و باید بچه‌های کومیته را پشتیبانی کنیم.

فدراسیون کاراته به ما بگوید که اگر ما جزئی از این فدراسیون نیستیم، پس بی‌جهت زحمت نکشیم و تکلیف خودمان را بدانیم. فدراسیون کاراته تبدیل شده به فدراسیون انتخابی و ابراز بازی با روح و روان بچه‌های کاتا.

اگر فدراسیون کاراته پشتیبان کاتا است، دو ماه اردوی منظم بگذارد و ببیند که چطور مدال می‌آوریم. مربی ژاپنی هم نمی‌خواهیم و از همین مربیان ایرانی استفاده کنند.

مگر من نبودم که در جوانان جهان مدال آوردم؟ آن موقع توجه خاصی به کاتا بود؟ پس ما توانش را داریم به شرطی که رها نشویم.

زشت است که در کاراته وان، مربی کومیته جای مربی من بنشیند

چون کاتارو هستیم کسی ما را نمی‌بیند، کسی صدای ما را نمی‌شنود و حقوق به ما تعلق نمی‌گیرد. کاتارو شدن برای ما یک اشتباه بوده که درگیر آن شدیم.

چند بار به کاراته وان اعزام شدم اما مربی من اعزام نشد. آیا زیبنده است که من که مدال جهانی دارم در کاراته وان مسابقه دهم و مربی کومیته جای مربی من بنشیند؟

شما ببینید تیم کومیته وقتی اعزام می‌شود چند نفر بازیکن و مربی دارد و کاتا چطور. عمر من در حال سپری شدن است و بعید می‌دانم در نگاه فدراسیون کاراته به حوزه کاتا حداقل در سال‌های نزدیک اتفاق خاصی رخ دهد.

 

حداقل به فکر این بچه‌های جوان و تازه‌وارد باشند که با عشق تمرین می‌کنند و کاتا، زندگی‌شان است و استعداد و ظرفیت آن‌ها را از بین نبرند.

اگر بودجه نداشتید یک وزن کومیته را حذف می‌کردید

هر جا که کم آورده‌اند اعزام کاتا را لغو کرده‌اند و کومیته اعزام شده. مگر کاتا جزء کاراته نیست؟ اگر بودجه اعزام نداشتند یک وزن کومیته را که شانس مدال کمتر داشتند حذف می‌کردند.

این همه سکوت کردیم و حرف نزدیم و تا کی باید این حرف‌ها بماند تا مبادا به کسی بربخورد؟ آن‌هایی که برای کاراته ایران تصمیم می‌گیرند بدانند که همه متوجه هستند و اگر حرفی نمی‌زنند یا معذوریت دارند یا مجبورند احترامی را حفظ کنند.

کوتاه نمی‌آیم، یا حقم را می‌گیرم یا می‌روم

به هیچ وجه از حقم کوتاه نمی‌آیم و اگر فدراسیون کاراته برای احقاق حقوق من کاری انجام ندهد قطعاً به مراجع بالاتر مراجعه می‌کنم. یا حقم را می‌گیرم یا می‌روم.

برای مسابقات جهانی، به خوبی تمرین داشته‌ام و رقبایم را می‌شناسم. در کاتا همه‌چیز به رأی داور بستگی دارد و سلیقه داور در آن دخیل است. اگر قرعه مناسبی برایم شکل بگیرد و اجازه دهند که آرامش برای من بگذارند می‌توانم نتیجه خوبی کسب کنم.

فاطمه-صادقی-کاتا-قونیه

بعد از اتفاق مسابقات کسب سهمیه المپیک کاملاً دلسرد شده بودم. در نوبت صبح همه حریفان نهایی‌ام را یک بار شکست داده بودم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که در نوبت عصر ورق برگشت و آن سه نفر سهمیه گرفتند.

با این حال پس از آن ناامیدی به خاطر همه تلاش‌هایم، خانواده‌ام و ایمان به این که جایگاه جهانی حق من است به کارم ادامه دادم اما امروز این روند و شرایط مأیوس کننده تر است.

از ۴ سالگی در کاتا هستم اما پشتوانه‌ای ندارم

نه از جایی مثل فدراسیون، وزارت ورزش یا بخش خصوصی حمایت مالی می‌شوم و نه آرامش ذهنی دارم و نه در رشته‌ای هستم که بزرگانش به کاتا و قهرمانانش ایمان داشته باشند، هر کسی جای من بود به فکر خداحافظی می‌افتاد.

من از ۴ سالگی وقتم را برای ورزش گذاشته‌ام. حالا نه حرفه‌ای بلدم نه کاری می‌توانم انجام دهم چون همه وقتم را مشغول تمرین و کاتا هستم. از جانب فدراسیون کاراته یک هزار تومانی هم به من نمی‌رسد.

فاطمه صادقی : هزینه مکملم را از پدرم بگیرم یا پول لباسم را؟

این نفرات کومیته که اعزام می‌شوند همگی از نظر مالی تا اندازه‌ای ساپورت می‌شوند اما من باید همیشه این دغدغه را داشته باشم که هزینه مکملم را از پدرم بگیرم یا پول لباس کاتای من که ۸ میلیون تومان است چطور تأمین کنم.

آرامشی هم که در کار نیست. در کومیته، ملی‌پوش ما می‌داند که فیکس است و این دغدغه را ندارد که به او بگویند فیکسی و بعد یک نفر دیگر را جایگزینش کنند یا بگویند اعزام لغو است. وقتی همه این نواقص هست برای چه باید عمرم را در ورزش قهرمانی بگذارم؟

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=72169
  • نویسنده : گفتگو : نگین مهدیون| تنظیم : حامد اسماعیلی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام،من برادر كوچك تر خانم زهره برزگر،اولين بانوي طلايي در رده سني اميدا و بزرگ سالان هستم.
    فدراسيون كاراته خيلي از قهرمانان بزرگ رو از دست داده،در صورتي كه تاريخ سازان كاراته سخت مشغول تمرين و زحمت هستند ،مسئولين به فكر عذاب دادن بازيكن هستند.به خودتون بيايد نذاريد يه قهرمان و آينده ساز كاراته نسبت به همچي سرد بشه…شما با آينده و زندگي اين آدم ها بازي ميكنيد..بترسيد از نگاه خدا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.