14
مشکات صفی اولین ایرانی در میان ۱۰۰ تنیسور برتر

گزارش سایت فدراسیون جهانی تنیس درباره مشکات صفی

  • کد خبر : 75868
  • 21 دی 1400 - 9:07
گزارش سایت فدراسیون جهانی تنیس درباره مشکات صفی
وب سایت فدراسیون جهانی تنیس خبر اول خود را به مطلبی درباره یک دختر ایرانی اختصاص داد. مشکات صفی تنیسور جوان حالا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

بهار نادری – ترجمه اختصاصی : ورزش زنان در ایران از دیرباز موضوعی ویژه بوده است و تاریخ نشان می‌دهد که ورزشکاران زن بااستعداد، گهگاه پیشرفت در ورزش حرفه‌ای را چالش برانگیز می‌دانستند، با این وجود یکی از افرادی که در حال حاضر به چهره‌ای شاخص تبدیل شده مشکات صفی است.

سال ۲۰۲۱ برای این دختر ۱۷ ساله تنیس ایران، بسیار پربار بود و طی آن ۱۰ عنوان قهرمانی نوجوانان را، هم در بخش انفرادی و هم در دوبل کسب کرد و در رتبه ۸۷ رده‌بندی دختران زیر ۱۸ سال تنیس جهان قرار گرفت.

سال ۲۰۲۱، گام مهمی در دوران ورزشی مشکات الزهرا صفی بود، و به ثبت اسم او در زمان به‌روزرسانی رده‌بندی جهانی تنیس در ۳ ژانویه کمک کرد.

صفی اولین بازیکنی از ایران است که در بین ۱۰۰ نفر برتر رده بندی زیر ۱۸ سال جهان قرار گرفته است. اشتیاق و میل او به این معنی است که بلند همتی او بسیار فراتر از چنین آماری است و این رتبه قطعاً نقطه عطفی است که ارزش آن را دارد.

صفی به وب‌سایت فدراسیون جهانی تنیس گفت: “اگرچه این موفقیت، هدف نهایی من نیست، اما به من احساس خوبی می‌دهد که انگیزه‌ای برای سایر بازیکنان نوجوان ایرانی باشم و آنها را تشویق کنم.”

او ادامه داد:”در سال‌های گذشته شاید باور بازیکنان ایرانی این بوده است که رسیدن به جایگاهی در سطح بین‌المللی سخت است. امیدوارم پیشرفت های من باعث تشویق بازیکنان و مربیان شود تا تلاش خود را دوچندان کنند.”

“من به شخصه، رتبه‌ام را با استانداردهای بازیکنان بین‌المللی مقایسه می‌کنم وتمام سعی من این است که خیلی بهتر از حال حاضرم باشم.”

صفی تنیس را در کرج، یک شهر صنعتی نزدیک به تهران و مرکز استان البرز شروع کرد و اولین عنوان ملی خود را در سن ۱۰ سالگی و قبل از شرکت در مسابقات قهرمانی تنیس در آسیا کسب کرد.

او با در نظر گرفتن این رقابت‌ها به عنوان محوری در تکامل و ضروری بودن آن به عنوان پورتالی برای تنیس نوجوانان در سراسر آسیا، به پیشرفت خود ادامه داد و اولین عناوین خود را در سال ۲۰۱۹ به ثبت رساند.

سال ۲۰۲۱ چیزی شبیه به یک سال خارق‌العاده بود، زیرا صفی ۶ بار در مسابقات انفرادی، در صدر سکو قرار گرفت از جمله بهترین پیروزی او در تورنمنت جهانی قزاقستان در ماه اکتبر بود.

دستاوردهای او همچنان در حال افزایش است و صفی مصمم و مشتاق به تلاش در کشوری است که به‌عنوان یک کشور صاحب‌عنوان در تنیس به شمار نمی‌رود. بنا بر این  زمینه برای او فراهم نیست، اما او بااراده و سرسخت به نظر می‌رسد.

مشکات در این باره گفت: “راستش را بگویم، تاکنون مسیر سختی بوده است.”در ابتدا، احساس می‌کردم که خیلی سخت است و تجربه بازیکنان قبلی نشان می‌داد که امید چندانی برای موفقیت بزرگ در تنیس وجود ندارد، به‌خصوص با منابع محدود و حمایت‌های ناچیز، اما من انگیزه زیادی داشتم.”

“پیشرفت به‌عنوان یک بازیکن زن در ایران کار آسانی نیست، مخصوصاً وقتی ممکن است برخی به شما بگویند که در تنیس، در مقایسه با سایر ورزش‌های ایران که دستاوردهای بزرگی دارند آینده‌ای وجود ندارد. اما من افرادی را در اطرافم داشتم که همواره مرا تشویق کردند.”

یکی دیگر از مأموریت های مهم او در اواخر این ماه است. زمانی که وارد مرحله مقدماتی مسابقات قهرمانی نوجوانان آزاد استرالیا، یعنی اولین تجربه گرند اسلم خود می‌شود و هدف او حضور در مرحله‌ی بعدی این رویداد بزرگ است.”

او در این باره گفت:” از زمانی که حرفه تنیس را شروع کردم، در مسابقات زیادی شرکت کردم و هرگز از چالش‌ها نترسیدم. همه مسابقات فوق‌العاده هستند، به خصوص گرند اسلم ها، و مطمئنم بازی در مرحله مقدماتی برای من هیجان‌انگیز خواهد بود.”

صفی مطمئناً در حال ساختن آینده و خوشنامی برای خود است. فردی که کاملاً از استعداد و پتانسیل او آگاه است امیر برقعی است که از ژانویه ۲۰۱۴ مدیر توسعه فدراسیون جهانی تنیس برای آسیای غربی و مرکزی است.

برقعی به وب‌سایت فدراسیون جهانی تنیس گفت:”من او را به عنوان یک بازیکن جدی و سخت‌کوش می‌شناسم. تعیین اهداف بزرگ و چالش‌برانگیز برای یک ورزشکار حرفه‌ای حیاتی است و می‌دانم که مشکات اهداف بزرگی در سر دارد.”

“او نه تنها به حضور در گرنداسلم استرالیا، بلکه در فکر پیروزی در آینده است. اولین حضور در مسابقات آزاد استرالیا به او این شانس را می‌دهد که خود را با سطح بازیکنان در سراسر جهان مقایسه کند. من مطمئن هستم که او در آینده نزدیک بازیکن بزرگی برای آسیا خواهد شد.”

همچنین پیامدهای گسترده‌تری برای ظهور صفی، چه برای ایران و چه برای منطقه غرب آسیا به طور کلی وجود دارد. برقعی معتقد است که صعود او به رنکینگ و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران می‌تواند جذابیت تنیس را به عنوان یک ورزش فراگیر در همه سطوح گسترش دهد.

برقعی افزود: “ایران در بسیاری از رشته‌های ورزشی مانند کشتی، والیبال و فوتبال قوی است، اما داشتن یک تنیسور برتر نوجوانان توجه عموم و همچنین ارگان‌های ورزش ملی را برای حمایت از تنیس جلب می‌کند.”

“در سطح همگانی، تنیس در سراسر کشور بسیار محبوب شده است. فدراسیون تنیس ایران در دهه گذشته میزبان مسابقات مختلف ITF و ATF نوجوانان بوده است.”

” مربیان واجد شرایط زیادی در استان‌های مختلف فعال هستند و تعداد زیادی مربی ایرانی در هر کنفرانس جهانی مربیان فدراسیون جهانی تنیس شرکت می‌کنند. مقامات ایرانی نیز در سطح جهانی شناخته شده هستند.”

من داشتن یک دختر در سطح گرند اسلم را موفقیت بزرگی برای منطقه غرب آسیا می‌دانم. این می‌تواند به سایر بازیکنان جوان، به ویژه دختران، انگیزه دهد. این پیامی را به آنها می‌رساند که سخت‌کوشی و داشتن اراده قوی نتیجه می‌دهد.”

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=75868
  • نویسنده : راس مک لین | ترجمه : بهار نادری
  • ارسال توسط :
  • منبع : itftennis.com

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. ممنون از سایت عالی تون و همچنین ترجمه بی نقصتون👌🏼

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.