7
پای صحبت نسیم صفایی، امید تازه بدمینتون

تیغ نرخ ارز، بیخ گلوی بدمینتون بازان ایران

  • کد خبر : 89373
  • 02 اسفند 1401 - 15:48
تیغ نرخ ارز، بیخ گلوی بدمینتون بازان ایران
نسیم صفایی بدمینتون باز جوان ایرانی است که می‌کوشد دومین سهمیه المپیک را برای بدمینتون کسب کند اما او نگران حضور در مسابقات کسب رنکینگ است.

به گزارش افرا ورزش، پس از حضور ثریا آقایی در المپیک توکیو، حالا دختران بدمینتونیست ایران امیدوارتر از قبل به حضور در المپیک و کسب افتخار می‌اندیشند.

نسیم صفایی یکی از این ستاره‌های جوان است که برای ادامه راه ثریا باانگیزه به نظر می‌رسد گرچه برای نسیم و همتایانش، کار بسیار دشوار است.

با نسیم صفایی پس از بازگشت از تور بنگلادش هم‌کلام شدیم.

یک سفر به بنگلادش و رقابت در داکا. دستاورد این سفر چه بود؟

حدوداً یک ماه پیش بود که به این مسابقات رفتیم و دور اول طبق قرعه با بازیکنی از هند بازی کردم که توانستم در سه گیم این بازیکن را شکست دهم.

در دور دوم که دوباره با بازیکن هندی بازی داشتم، با وجود رغم تلاش‌هایی که کردم، نتوانستم نتیجه خوبی را کسب کنم و بازی را واگذار کردم.

هندی‌ها در این رشته یکی از کشورهای سرآمد هستند و بازی با آنها همیشه دشوار و در عین حال یک تجربه خوب است.
این مسابقه دارای رنک برای مسابقات المپیک بود و به همین دلیل، حضور در آن برای من اهمیت زیادی داشت.

برنامه و دورنمای ماه‌های پیش رو چیست؟

در حال حاضر مهم‌ترین هدفم کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس است. برای کسب سهمیه باید بتوانم در سال جدید بین ۱۰ تا ۱۵ تورنمنت در کشورهای مختلف شرکت کنم تا بتوانم رنک جهانی‌ام را ارتقا دهم.

کار، کار سختی است اما باید تلاش کنم و انگیزه‌ام کسب سهمیه برای بدمینتون ایران در فرانسه است.

به طور واقع‌بینانه، این هدف تا چه اندازه  در دسترس است؟

تا قبل از حضور ثریا آقایی در المپیک توکیو، بازیکنان برای کسب سهمیه ناامید بودند. به عبارت دیگر المپیک یک هدف دور و نشدنی برای همه ما به نظر می‌رسید.

اما بعد از حضور ایشان، نور امیدی در دل بازیکنان زنده شد و بازیکنان برای کسب سهمیه امیدوار شدند. همین امیدواری من و دوستانم را به تلاش بی‌وقفه دلگرم می‌کند.

یک دختر بدمینتونیست ایرانی برای رسیدن به این اهداف چه چالش‌هایی دارد؟

در بدمینتون ایران، اختلاف چندانی از نظر اردوها، مسابقات و امکانات میان دختران و پسران بدمینتونیست وجود ندارد اما اختلاف بزرگ در مبالغ درآمدها و درآمدها است.

در حال حاضر مبلغ قرارداد نفر اول بدمینتون زنان در لیگ، یک سوم یا چهارم نفر اول آقایان است. این موضوع به دلیل نبود اسپانسر و پخش زنده مسابقات است.

هر اندازه بدمینتون از نظر بنیه مالی، قوی شود یک بازیکن مشکلات کمتری برای تأمین هزینه‌ها و حرکت در مسیر برنامه‌هایش دارد.

همه ما می‌خواهیم برای موفقیت تلاش کنیم و این اراده وجود دارد اما واقعیت این است که پیشرفت در سطح بین‌المللی، توسط یک شخص به دست نمی‌آید و اراده جمعی باید وجود داشته باشد که یک سهمیه در المپیک بگیریم یا در مسابقات آسیایی و جهانی، معادلات را تغییر دهیم.

پس به عنوان یک استعداد در حال رشد، این مسیر را به‌تنهایی طی نکرده‌اید.

بازیکن درون زمین تنهاست اما در بیرون از میدان، حمایت دیگران را داشته است. بزرگ‌ترین مشوق هر انسانی خانواده و پدر و مادر اوست و بعد از خانواده مربی که برای اولین بار راکت را دست بازیکن می‌دهد، نقش پررنگی دارد.

خوشبختانه مربی‌ام خانم میرزایی برای من مانند مادر دوم بود و جا دارد واقعاً از زحمات ایشان تشکر کنم. مربیان تیم ملی نیز که در عرصه‌های بین‌المللی با دلسوزی تمام همراه بچه‌ها هستند، نقش مهمی را در پیشرفت بچه‌ها دارند.

بدمینتون رشته‌ای دوست‌داشتنی برای همه است اما چرا به اندازه کافی قدرت جذب ندارد؟

بدمینتون نیازمند این است که مردم را با خود درگیر کند و این، مسئولیتی است که بر عهده سیاست‌گذاران این رشته در کشور است.

علاوه بر این، پخش مسابقات بدمینتون از رسانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند اثرگذار باشد. بدمینتون تا زمانی که زیاد در چشم مردم قرار نگیرد نمی‌تواند با رشته‌های پرطرفدار رقابت و کسی را جذب کند.

در بدمینتون نیاز داریم مسابقات عمومی در گروه‌های سنی مختلف در کشور برگزار شود، حامیان مالی قوی‌تری وارد کار شوند و از علاقه قلبی مردم به این رشته، استفاده بهتری کنیم.

بدمینتون رشته بسیار مفرحی است و درصورتی‌که مردم کمی با آن انس پیدا کنند، افراد بیشتری در بخش قهرمانی هم جذب این رشته می‌شوند.

دغدغه نسیم صفایی به‌عنوان آینده بدمینتون چیست؟

ببینید در بدمینتون یک ورزشکار برای آن که بتواند سهمیه المپیک را کسب کند، باید در مسابقات مختلفی شرکت کند و مسابقات بیشتر یعنی هزینه ارزی بیشتر.

بازیکنان در ایران، برای شرکت در مسابقات مختلف از فدراسیون بدمینتون بودجه‌ای ندارند و باید خودشان هزینه کنند. این که برخی فکر می‌کنند تمام هزینه حضور ما در مسیر کسب سهمیه المپیک بر عهده فدراسیون است، اشتباه است.

در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی که در کشور ما وجود دارد، شرکت در تمامی مسابقات سخت است و فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌شود.

با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان چطور می‌توان هزینه سفر به چند کشور و حضور در چندین مسابقه برای ارتقای رنکینگ را تأمین کرد؟ من از مسئولان می‌خواهم با جذب اسپانسرهای قوی و راهکارهای دیگر به این موضوع توجه کنند.

ورزشکاری که دغدغه مالی نداشته باشد می‌تواند در طول سال پیوسته تمرین کند، مسابقه بدهد و رویدادهای بیشتری را تجربه کند و در نتیجه، عملکرد بهتری در مسابقات خواهد داشت.

فکر می‌کنم، با توجه به نتایجی که در مسابقات فجر حاصل شد، بچه‌های ایران توانایی لازم را برای رقابت با رقبای خارجی را دارند. امیدوارم که بتوانیم همه در کنار هم باعث پیشرفت و درخشش بدمینتون ایران شویم.

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=89373

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.