مهین کوره چیان ستاره افسانه ای بسکتبال ایران درگذشت

به گزارش دختران قهرمان؛ مهین کوره چیان ستاره دهه ۵۰ تیم ملی بسکتبال زنان ایران امروز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت تا بسکتبال ایران یکی از چهره‌های تاریخی خود را از دست بدهد.

ستاره پیشین بسکتبال ایران مدتی پیش به کرونا مبتلا شده بود اما نتوانست در برابر این بیماری مقاومت کند. کوره چیان عضو اولین تیم ملی بسکتبال زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود.

کوره چیان عضو تیم ملی بسکتبال زنان ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران بود که همراه با این تیم مقام چهارم بازی‌های آسیایی را کسب کرد و یکی از چهره‌های الهام بخش این رشته است.

مهین کوره چیان که نام اصلی او زهرا است در ۱۷ آبان ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد و در دوران بسکتبال خود در تیم‌های پاس، تاج و ایرانا بازی کرد. او از سال ۱۳۵۰ که نخستین بازی ملی خود را انجام داد تا سال ۱۳۵۷ و وقوع انقلاب اسلامی، عضو تیم ملی بسکتبال بانوان ایران بود.

او در ۱۳ سالگی زمانی که یک دانش آموز دبیرستانی بود با وجود مخالفت خانواده‌اش به بسکتبال روی آورد. خانواده کوره چیان در آن زمان دیدگاهی سنتی نسبت به ورزش دختران داشتند.

آشنایی با سیمین شفیقی کاپیتان فقید تیم ملی ایران، کوره چیان را به سمت تبدیل شدن به یک بسکتبالیست بزرگ سوق داد. او در تابستان سال ۱۳۴۹ همراه با پاس برای اولین بار در مسابقات باشگاهی شرکت کرد و دی ماه همین سال قهرمان تهران شد در حالی که ۱۹ سال سن داشت.

او در سال ۵۱ به تاج پیوست و تا سال ۵۴ عضو این تیم بود. او بعدها در انتقالی پر سر و صدا و پرحاشیه از تاج به ایرانا رفت. نشریات آن زمان او را گران‌ترین بازیکن بسکتبال ایران می‌دانستند.

مهین کوره چیان در آن زمان به بانوی بسکتبال ملقب بود و از نگاه قدیمی‌های بسکتبال، او بهترین بازیکن زن بسکتبال ایران در همه دوران‌ها به حساب می‌آید.
در سال ۱۹۷۴ و در جریان مسابقات قهرمانی آسیا در سئول کره جنوبی، مهین کوره چیان محبوب‌ترین بازیکن بسکتبال زنان آسیا شد.

کوره چیان پس از انقلاب فعالیت‌هایی در عرصه مربیگری داشت از جمله این که او در سال ۱۳۷۷ سرمربی آرارات بود و قهرمان لیگ بسکتبال بانوان کشور شد.

روحش شاد و یادش گرامی