20

دغدغه‌های راضیه جانباز؛ بدن‌های ناآماده پیش فصل‌های به هدر رفته

  • کد خبر : 44047
  • 24 فروردین 1399 - 13:01
دغدغه‌های راضیه جانباز؛ بدن‌های ناآماده پیش فصل‌های به هدر رفته

راضیه جانباز ملی پوش هندبال ایران در ادوار اخیر مسابقات قهرمانی آسیا همچنان یکی از ستارگان لیگ است. او در سالی که گذشت با اشتاد سازه یک جام دیگر به دست آورد و حالا در موقعیتی متفاوت، دغدغه بازیکنان جوان و آینده رشته مورد علاقه اش را دارد.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : راضیه جانباز ملی پوش هندبال ایران این بار در مشهد، بار دیگر جام قهرمانی لیگ برتر هندبال را بالای سر برد. دختر کرمانی پس از جدایی از تاسیسات دریایی، امسال بخش مهمی از پروژه پرهزینه قهرمانی اشتادسازه مشهد در لیگ برتر بود.

بازیکن ۲۸ ساله به طور مفصل درباره لیگ، اشتادسازه و البته بازیکنان جوان صحبت کرده و می‌گوید وضعیت بدنی نزد بازیکنان هندبال یک چالش بزرگ برای هندبال ایران است. نظرات راضیه جانباز را بخوانید:

“در ابتدای فصلی که گذشت، بیشتر نقش معرفی بازیکن به اشتادسازه را داشتم زیرا ابتدای فصل با توجه به شناختی که از مدیر عامل داشتم و درخواستی که از من کردند ٨ بازیکن جوان را به این تیم معرفی کردم که تقریباً همه آنها قرارداد بستند. در آن زمان هیچ نظری و ایده‌ای برای بازی کردن خارج از تهران نداشتم.

پس از اینکه با تاسیسات برای تمدید قرارداد به توافق نرسیدم این مشکل وجود داشت که با توجه به وضعیت کاری ام و شرایطی که کاملاً بغرنج بود نمی‌توانستم تهران را ترک کنم.

از طرفی امکانات بی نظیر تیم مشهدی و پذیرش این موضوع که تنها آخر هفته‌ها در اختیار تیم باشم، شرایط بی نظیری را برای من بوجود آورد و این شد که من تصمیم گزفتم بعد از ٣ سال و به صورت بازیکنی غیر مقیم دوباره به مشهد بر گردم.

تیم اشتادسازه تیمی با بنیه قوی مدیریتی و نگاه حرفه‌ای به ورزش زنان، از نظر عملکردی این اجازه را در ابتدای فصل به ما داد که بتوانیم پیشنهاد مبلغ قراردادی در حد و اندازه یک ورزشکار حرفه‌ای ارائه دهیم. اشتاد سازه با نیروی جوان و به نحوی تیم امید شروع به کار کرد و صحبت اولیه مالک باشگاه و مدیر عامل تیم فقط جوانگرایی و روی سکو رفتن تیم بود.

با منحل شدن تیم زاگرس اسلام آباد غرب و شرایطی که برای اکثر ملی پوشان تیم زاگرس افتاد، تیم اشتاد سازه تصمیم گرفت که با قدرت بیشتری پا به میدان بگذارد و سرمربی و ٥ بازیکن ملی تیم زاگرس را در اختیار گرفت و با توجه به این تصمیم ۲ بازیکن اصفهانی حدیثه نوروزی و نفیسه تاجمیر که از قبل با اشتادسازه قرارداد بسته بودن تیم را ترک کردند.

در ابتدای فصل در ۲ بازی اول محروم بودم و شروع لیگ با مشکلات ناهماهنگی شدیدی برای تیم همراه بود اما از نیم فصل دوم تمرینات با جدیت بیشتری استارت خورد و با نظر مربی من باید در تمرینات حضور پیدا می‌کردم و این به معنای از دست دادن شغلم در تهران بود.

نیم فصل دوم از نظر عملکردی قابل قیاس با نیم فصل اول نبود. ما تاسیسات را در بازی انتقامی با اختلاف ١٠ گل شکست دادیم و در هفته‌ای که تقریباً تمام بازیکنان درگیر آنفلوآنزا بودند با تیم یکدست و جنگنده شهید شاملی کازرون در لحظات پایانی مساوی کردیم و قهرمانی ٣ هفته زودتر مسجل شد.تا به اینجا ٥٠ درصد حقوق‌ها واریز شده و از بهار آینده با قدرت برای حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیا کارمان را شروع می‌کنیم.

نمی‌توانم بگویم لیگ هندبال خروجی مناسبی از نظر بازیکن سازی داشت. بازیکنان جدید زیادی امسال در لیگ حضور داشتند که نمی‌توانستید در چهره آنها، ستاره تازه ای ببینید. سال گذشته ما حدیثه نوروزی و بهار ایزد گشب را در حد یک ستاره نوظهور دیده بودیم اما امسال با وجود اینکه بازیکنان جوان زیادی در تیم‌ها، فیکس بازی می‌کردند اما از نظر من، ستاره جوانی در لیگ ۹۸ وجود نداشت.

واقعیت این است که هندبال چند سالی است که روی یک نوار یکنواخت حرکت می‌کند و اگر بخواهیم در آن جهش داشته باشیم اولین گام این است که ساختار بازیکن سازی از نظر فیزیک بازیکنان مورد بازنگری قرار گیرد. به عبارت دیگر در هندبال پایه، فیزیک بازیکن یک اولویت برای مربیان باشد.

بی توجهی به وضعیت بدنی بازیکنان هندبال معنایش می‌شود رکود. متاسفانه در بسیاری از تیم‌ها می‌بینیم که بازیکن با اضافه وزن و درصد پایین عضله در لیگ برتر بازی می‌کند و این در هندبال نمی‌تواند درست باشد.

چه بسا این موضوع اعتبار لیگ را هم زیر سوال می‌برد. هندبال یعنی یک بدن شلاق خورده و تمرین کرده.از نظر من هندبال به سمت اتفاقات خوبی پیش می‌رود زیرا پیشرفت فکری بزرگی در بازیکنان می بینم. انگیزه بازیکنان جوان، جدی استت اما یک فکر خوب، زمینه بدنی خوب می‌خواهد.

آنچه که بیش از هر چیزی هندبال را آزار می‌دهد این است که ۹۵ درصد بازیکنان برنامه پیش فصل درستی ندارند یا بهتر بگویم چیز زیادی درباره مهم‌ترین بخش زندگی یک هندبالیست که برنامه پیش فصل اوست، نمی‌دانند. منشا این ضعف چیست؟ به نظر من نبود مربی بدنساز یا علم بدنسازی در تیم‌ها.

از عملکردم در لیگ ۹۸ راضی هستم زیرا کوچک‌ترین کاری که می توانسنم برای هندبال انجام دهم کاری بود که چند سال پیش باشگاه ثامن الحجج سبزوار انجام داد و آن، اصرار به بالا بردن رقم قراردادها بود. بازیکنان زیادی را می‌شناسم که دغدغه‌ها آن در طول سال هندبال است اما حتی توان پرداخت هزینه یک مربی اختصاصی یا خرید مکمل‌هایی که نیاز هر بازیکنی است را ندارند. افزایش رقم قراردادها در سایر تیم‌ها نیز باعث و بانی رشد می‌شود.

نقاط قوت لیگ ۹۸ را دیدن چهره‌های جدید در لیگ می دانم. البته که آنها ستاره نبودند اما امروز به عنوان بازیکنی که ۱۱ سال در لیگ توپ زده از بازیکنان جوان می‌خواهم که با قدرت و بی بهانه تمرین کنند. یک بازیکن نه در طول فصل، بلکه در پیش فصل ساخته می‌شود. نقاط ضعف لیگ را حضور تیم‌هایی بود که از ابتدا منحل شدنشان هویدا بود و عدم وجود مربی بدنساز در تیم‌ها می دانم.”

اطلاعات خبر: *گفتگو از: حامد اسماعیلی *منبع: اختصاصی *انتشار ۲۴ فروردین ۱۳۹۹- ساعت: ۱۳:۰۳

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=44047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.