6
مسابقات دوومیدانی جوانان دختر کشور در یزد

تهران قهرمان شد | اسماعیلی رکورد فصیحی و طوسی را شکست

  • کد خبر : 90637
  • 11 اردیبهشت 1402 - 21:43
تهران قهرمان شد | اسماعیلی رکورد فصیحی و طوسی را شکست
مسابقات دوومیدانی جوانان دختر کشور در یزد با قهرمانی تهران و رکوردهای تازه از جمله رکوردشکنی‌های ملینا اسماعیلی در دو سرعت پایان یافت.

به گزارش افرا ورزش، پرونده مسابقات دوومیدانی جوانان دختر کشور امروز در یزد بسته شد و قهرمانی تهران و رکوردهای جدید، اتفاق مهم در یزد بود.

تهران در این مسابقات، ۵ طلا، ۲ نقره و یک برنز کسب کرد و همین آمار برای قهرمانی این تیم در ورزشگاه شهید نصیری یزد کفایت کرد.

۲۵ تیم و ۱۲۰ ورزشکار در این مسابقات شرکت کردند و پس از تهران، تیم‌های البرز و خراسان رضوی دوم و سوم شدند.

سپیده توکلی مربی تیم دوومیدانی تهران به افرا ورزش گفت : تهران با ۶ ورزشکار در این مسابقات حاضر بود که ۳ نفر از این جمع (الناز موسایی، نازنین عیدیان و مهدیس مینایی پور)، نفراتی بودند که سال گذشته در مسابقات نوجوانان آسیا در کویت، مدال گرفته بودند.

وی ادامه داد: علاوه بر مدال‌ها و رکوردها، اتفاق دلچسب برای ما این بود که اغلب نفرات تیم تهران رکوردهای شخصی خود را ارتقا دادند و این، نویدبخش پیشرفت آنها در ادامه مسیرشان است.

مانا حسینی، ملینا اسماعیلی و نازنین عیدیان رکوردشکنان این مسابقات بودند. مربیگری نازنین عیدیان و ملینا اسماعیلی بر عهده ایمان روغنی، مربی ارزنده و سازنده ایران بود و این موضوع در موفقیت‌های کسب شده توسط رکوردشکنان یزد نقش پررنگی دارد.

مربی مانا حسینی نیز ایوب آرخی است که در پرتاب نیزه، یکی از چهره‌های شاخص دوومیدانی ایران بوده و هست.

پرتاب نیزه، رکورد تازه با مانا حسینی

عجیب نبود که در صدر نام نیزه‌داران دختر ایران در رده سنی جوانان، نام مانا حسینی را ببینیم. دختر البرزی با پرتابی به طول ۴۵٫۸۷ متر رکورد ملی جوانان را باز هم ارتقا داد.

پس از او فاطمه پایندان از کرمان با پرتابی ۲۸٫۹۲ متری دوم شد؛ یعنی نزدیک به ۱۷ متر کمتر از مانا حسینی. رتبه سوم نیز از آن فاطمه بیرانوند شد. این لرستانی حدنصاب ۲۷٫۶۳ متر با به ثبت رساند.

رکورد جوانان دختر ایران به مانا حسینی متعلق بود. او ۲۷ فروردین امسال با ۴۴٫۴۹ متر رکوردش را ارتقا داده بود و دو هفته بعد، بار دیگر این کار را در یزد انجام داد.

پرش ارتفاع، فاطمه سرافراز

در رقابتی با حضور ۶ پرنده، فاطمه سرافراز از تیم یزد الف با پرشی به ارتفاع یک متر و ۶۴ سانتی‌متر قهرمان شد. پس از او حنانه عطایی از خراسان رضوی با یک متر و ۵۵ سانتی‌متر دوم شد.

مقام سوم نیز به یاسمن جمشیدی رسید. این پرنده هیئت دوومیدانی استان البرز کار خود را با یک و نیم متر به انتها رساند.

رکورد ملی جوانان این ماده ۱۵ سال است که دست‌نخورده است. سپیده توکلی در سال ۱۳۸۷ یک متر و ۷۳ سانتی‌متر پریده بود.

۱۰۰ متر با مانع، رها حسینی

در این ماده تنها ۴ دونده حضور داشتند تا شاهد یکی از کم تعدادترین رقابت‌ها در مسابقات دوومیدانی جوانان دختر کشور باشیم.

رها حسینی از تیم اصفهان با زمان ۱۶٫۶۳ ثانیه در این بخش قهرمان شد و فاطمه سرافراز از یزد با ۱۷٫۳۰ ثانیه و نرگس حاج اسفندیانی و یلدا خلج از البرز دوم تا چهارم شوند.

فاطمه محیطی زاده با زمان ۱۴٫۴۱ رکورد ملی جوانان در این ماده را در اختیار دارد. او در شهریور سال ۱۴۰۱ به این رکورد رسید.

۳ هزار متر، ستایش امینی

در این ماده ستایش امینی از تیم خراسان رضوی با زمان 11:20.94 دقیقه قهرمانی را به دست آورد. کوثر قاسمی از کرمانشاه با زمان 11:39.00 و هانیه شهپری از خوزستان با زمان 12:07.67 دقیقه دوم و سوم شدند.

رکورد ملی این ماده در  اختیار پریچهر شاهی است که با زمان 10:35.31 در مهرماه سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

۴۰۰ متر، نازنین عیدیان

در این ماده، نازنین فاطمه عیدیان ستاره پرفروغ و امیدبخش تهران در لاین سه با زمان یک دقیقه دوید و قهرمان شد.

زینب گل آبکنار از گیلان با زمان یک دقیقه و ۹۷ صدم ثانیه و روژبین جهانی از آذربایجان غربی با زمان 1:01.32 دقیقه دوم و سوم شدند.

رکورد جوانان در این ماده را مریم محبی در شهریور سال ثبت کرد جایی که ۵۵٫۸۵ ثانیه دوید.

پرتاب وزنه، الهه علیزاده

در این ماده، الهه علیزاده، پرتابگر ایلامی با نتیجه ۱۲٫۱۷ متر به مقام قهرمانی دست یافت. پس از او سارا کارآزمون از کرمانشاه با ۱۱٫۴۳ متر و نرجس بهروزی از بوشهر با ۱۰٫۴۶ متر در رده‌های دوم و سوم دوومیدانی جوانان کشور ایستادند.

فاطمه خیاطی رکورددار جوانان در این ماده است. او در مردادماه سال ۱۳۹۳ با پرتابی به طول ۱۳٫۸۷ متر این رکورد را به نام خود کرد که هنوز هم پابرجا است.

۱۰۰ متر، ملینا اسماعیلی از فصیحی عبور کرد

این ماده با رکوردشکنی ملینا اسماعیلی، دونده آینده‌دار همراه بود.  دختر اهل استان البرز توانست رکورد ملی ۱۰۰ متر جوانان ایران را ۲ صدم ثانیه بهبود بخشد.

این رکورد به میزان ۱۱٫۹۹ ثانیه در اختیار فرزانه فصیحی بود که ملینا اسماعیلی آن را به ۱۱٫۹۷ ارتقا داد. پس از این رکوردشکنی، فصیحی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام برای ملینای جوان آرزوی موفقیت کرد.

همچنین زهرا ساربانی دونده بوشهری با زمان ۱۲٫۳۲ ثانیه و مهسا بازگیر از قزوین با زمان ۱۲٫۹۴ ثانیه دوم و سوم شدند.

پرش طول، زهرا حفظی

در این بخش، زهرا حفظی پرنده آینده‌دار تیم یزد الف با رکورد ۵٫۳۹ متر قهرمان شد. او بالاتر از سلما سلطانی پرنده گلستان با ۵٫۱۸ متر و ندا عابدینی پرنده یزد الف با حدنصاب ۵٫۰۸ متر قرار گرفت.

رکورد پرش طول ایران در رده جوانان در دست ریحانه مبینی است. او در خرداد سال ۱۳۹۸ ۵٫۹۵ پرید و رکورددار شد.

۸۰۰ متر، مریم بیات

در این ماده مریم بیات دونده همدانی با زمان ۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه و ۸۳ صدم ثانیه قهرمان شد. پس از او مبینا خیاط با زمان 2:27.95 و آیدا نارویی از سیستان و بلوچستان با زمان 2:30.27 دقیقه سوم شدند.

رکورددار هشتصد متر ایران در رده جوانان تکتم دستاربندان است. دونده مشهدی در اردیبهشت ۱۳۹۸ در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر زمان 2:11.85 دقیقه را به ثبت رساند.

دو ۴ در ۱۰۰ متر امدادی، تهران

در این ماده تیم تهران با ترکیب یلدا خداشناس، نازنین فاطمه عیدیان، صبا خراسانی و الناز موسایی با زمان ۵۱٫۰۷ ثانیه روی لاین پنجم، قهرمان شد و تیم البرز با زمان ۵۲٫۱۰ ثانیه و با ترکیب ملینا اسماعیلی، غزاله عشقی، نرگس حاج اسفندیانی و یاسمن جمشیدی دوم شد.

مقام سوم نیز به تیم اصفهان رسید که روی لاین ۶ با ترکیب مبینا خادم، رها حسینی، هانیه جمال‌آبادی و پریسا نبی‌زاده زمان ۵۳٫۳۹ ثانیه را به ثبت رساند.

پرش با نیزه، یسنا بهمردی

این ماده، کم ترین تعداد ورزشکار را در مسابقات جوانان دختر به خود دید البته به‌طورکلی تعداد ورزشکاران پرش با نیزه در تمام کشور محدود است.

در رقابت بین ۲ پرنده، یسنا بهمردی و ستایش محمدپور هر دو، ۲ متر و ۹۰ سانتی‌متر پریدند و بهمردی قهرمان شد. هر دو پرنده تهرانی بودند.

رکورد ملی جوانان در پرش با نیزه در اختیار مهسا میرزاطبیبی است. او شهریور سال 1396 در شیراز، ۳ متر و ۷۰ سانتی‌متر پرید و این رکورد پس از ۶ سال همچنان دست‌نخورده است.

پرتاب چکش، ملیکا نوروزی

در این بخش با حضور سه پرتابگر، ملیکا نوروزی از تیم البرز با پرتابی به طول ۵۷٫۲۴ متر قهرمان شد اما نتوانست رکورد ملی جوانان را تغییر دهد.

مهدیس مینایی پور از تهران با ۴۶٫۱۲ متر و ساغر کوروش از چهارمحال و بختیاری با ۳۹٫۴۶ متر دوم و سوم شدند.

نوروزی برای شکستن رکورد زهرا عرب رستمی که در مهرماه سال ۱۳۹۹ ثبت شده بود ۹ سانتی‌متر کم آورد.

۱۰ هزار متر پیاده‌روی، صبا فرمان پور

در این ماده استقامتی، صبا فرمان پور از همدان با زمان یک ساعت و ۸ دقیقه و ۴۳ ثانیه قهرمان شد؛ اما تا ثبت رکورد ملی جدید در رده جوانان فاصله زیادی داشت.

تینا محمدی از کرمان با یک ساعت و ۸ دقیقه و ۴۹ ثانیه (۶ ثانیه بیشتر از فرمان پور) به دومی بسنده کرد.

صدف اژدری از تهران با یک ساعت و 11 دقیقه و 49 ثانیه و سیما رنجبران از مرکزی با یک ساعت و 16 دقیقه و 59 ثانیه سوم و چهارم شدند.

رکورد ملی جوانان در پیاده روی در مهرماه سال 1400 و توسط فاطمه زهرا قلعه نویی در مسابقات آسیایی تاشکند با زمان 54 دقیقه و 26 ثانیه و 26 صدم ثانیه ثبت شده بود.

۴۰۰ متر با مانع، باز هم نازنین عیدیان

یک رکورد دیگر برای نازنین عیدیان. دونده آینده‌دار تهران این بار هم در نقش رکوردشکن ظاهر شد. او با زمان یک دقیقه و ۶ صدم ثانیه رکوردی را شکست که به خودش تعلق داشت.

او در مهرماه سال 1401 در کویت و مسابقات نوجوانان آسیا زمان 1:01.03 را ثبت کرده بود.

پس از عیدیان پریا پرویزپور از فارس با زمان 1:07.83 دقیقه دوم شد و سیما هراتی از تیم قزوین با 1:09.10 دقیقه در جای سوم قرار گرفت.

1500 متر، هانیه جمال آبادی

یک دونده اصفهانی به نام هانیه جمال آبادی با زمان 5:19.95 دقیقه قهرمانی این ماده را به دست آورد.

یلدا کلهر از تیم خراسان رضوی با زمان 5:20.30 دقیقه و مریم بیات از تیم همدان با زمان 5:24.51 دقیقه دوم و سوم شدند.

رکورد ملی جوانان در ماده 1500 متر دختران را حدیثه رئوف در اختیار دارد. رئوف در خرداد سال 1401 در گرگان، زمان ۴:34.66 دقیقه را به ثبت رسانده بود که حالا حدود یک سال قدمت دارد.

۳ هزار متر با مانع، ستایش امینی

در این ماده 5 دونده شرکت داشتند و دختران خراسان رضوی خوشنامی خود را ادامه دادند.

ستایش امینی دختر خوش آتیه تیم خراسان رضوی با زمان 12:10.59 دقیقه قهرمان شد و هم تیمی اش مژده وزیری با زمان 12:48.72 دقیقه دوم شد.

مقام سوم نیز به آیدا نارویی از سیستان و بلوچستان رسید. او زمان 14:05.75 دقیقه را ثبت کرد.

رکورد جوانان دختر در این ماده نیز به یک مشهدی اختصاص دارد. حدیثه رئوف در خرداد 1401 در مشهد با زمان 11:03.22 دقیقه رکورددار این رده سنی شد.

پرتاب دیسک، مهشید عادل

در یک ماده شلوغ، یازده پرتابگر در یزد رقابت کردند. مهشید عادل پرتابگر تیم چهارمحال و بختیاری با پرتابی به طول 40.66 متر به مقام قهرمانی رسید.

ناره قاراخانی از اصفهان با پرتاب 35.68 متر و نرجس بهروزی از بوشهر با 33.19 متر دوم و سوم شدند.

رکورد جوانان ایران در بخش دختران در ماده پرتاب دیسک 8 سال است که تغییری نکرده است و فاصله زیادی نیز با رکوردهای فعلی دارد.

مهرماه سال 1394 در تهران، فاطمه خیاطی دیسک را 50 متر و 23 سانتی‌متر پرتاب کرد و همچنان نام او روی رکورد ملی جوانان ثبت شده است.

پرش سه گام، سلما سلطانی

در این ماده سلما سلطانی از تیم گلستان با پرشی به طول 11.75 متر قهرمانی را به دست آورد و از زهرا حفظی از یزد پیشی گرفت.

حفظی در این ماده 10 سانتی‌متر کمتر از سلما سلطانی پرید و با رکورد 11.65 متر به کارش خاتمه داد. عنوان سوم نیز به نرجس عباسی دختری از خراسان جنوبی رسید که پرشی 10.79 متری داشت.

رکورد جوانان در پرش سه گام را یک دختر تهرانی در اختیار دارد. سارینا ساعدی در مهرماه 1400 در خرم آباد، 12.88 متر پرید و این رکورد فعلا به او تعلق دارد.

۵ هزار متر، مبینا خیاط

مبینا خیاط از خراسان رضوی با زمان 20:32.۲۵ دقیقه فاتح این رقابت شد. کوثر قاسمی از کرمانشاه با زمان 20:46.01 دقیقه و هانیه شهپری از خوزستان با زمان 20:57.01 دقیقه دوم و سوم شدند.

در ماده 5000 متر رکورد جوانان به شقایق خطیبی تعلق دارد. او در شهریور 1399 در تهران زمان 18:50.34 دقیقه را به ثبت رساند.

هفتگانه، صبا خراسانی

در این ماده صبا خراسانی با امتیاز 4650 از تیم تهران به مقام نخست رسید. الناز موسایی با 4428 و نگار طباطبایی با 2414 امتیاز دوم و سوم شدند. فاطمه عزت خواه نیز از تیم اردبیل چهارم شد.

فاطمه محیطی زاده رکورد جوانان دختر در این ماده را در اختیار دارد. او شهریور سال 1401 با امتیاز 5095 این رکورد را بر جای گذاشت.

200 متر، باز هم اسماعیلی و این بار گذر از طوسی

اتفاق بزرگ دیگر یزد در ماده 200 متر رخ داد و باز هم پای ملینا اسماعیلی در میان بود. ملینا پس از بهبود رکورد ۱۰۰ متر فرزانه فصیحی، رکورد 200 متر مریم طوسی را هم شکست.

رکورد مریم طوسی نزدیک به 16 سال بود که دست‌نخورده بود اما ملینا در یزد به این دوران پایان داد.

او زمانن 24.51 ثانیه را ثبت کرد تا از 24.57 ثانیه طوسی عبور کند. یزد برای ملینا اسماعیلی خوش یمن بود.

پس از ملینا، یسنا محمدی از کرمان با زمان ۲۵.35 ثانیه و روژبین جهانی از آذربایجان غربی با زمان ۲۵.98 ثانیه دوم و سوم شدند.

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=90637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.