2
آینده مبهم در فوتسال زنان

تنگدست‌ترین لیگ همه ادوار فوتسال در راه است؟

  • کد خبر : 91636
  • 16 خرداد 1402 - 7:40
تنگدست‌ترین لیگ همه ادوار فوتسال در راه است؟
مشکلات اقتصادی فزاینده کشور بر سر فوتسال زنان هم سایه افکنده. باشگاه‌ها و حامیان مالی، اکنون درباره توان تیمداری خود اطمینانی ندارند.

به گزارش افرا ورزش، فصل جدید لیگ فوتسال زنان در راه است؛ اما وضعیت مالی باشگاه‌ها و اوضاع نابسامان اقتصادی در ایران آینده فوتسال را نیز با نگرانی مواجه کرده است.

فوتسال در ایران یک رشته محبوب برای دختران است و وجود سطوح سوپرلیگ، لیگ برتر، لیگ یک و ۲ و حتی برگزاری لیگ‌های بزرگسالان و پایه در برخی استان‌ها نشان از غنای فوتسال زنان دارد.

با این حال، یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها در مورد آینده فوتسال زنان، سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌ها با توجه به فشار اقتصادی در ایران است.

در سال‌های گذشته حامیان مالی سرمایه‌گذاری قابل‌قبولی در فوتسال زنان انجام دادند؛ اما به نظر می‌آید با توجه به شرایط اقتصادی کشور، دیگر خبری از سرمایه‌گذاری سابق نباشد و این یک زنگ خطر برای فوتسال است.

تیمداری بدون بودجه کافی ممکن نیست

گفته می‌شود در فصل پیش رو شاهد تغییراتی در سوپرلیگ خواهیم بود، پیکان که قهرمان دو فصل گذشته بوده،  تصمیم دارد تیم کم‌هزینه‌تری روانه سوپرلیگ کند و ممکن است قهرمانی دیگر برای پیکان یک اولویت نباشد.

در کرج، خبری از نصر امید نیست و منابع مالی نزد نایب‌قهرمان دو فصل اخیر ممکن است به غیبت این تیم در فصل آینده لیگ فوتسال بینجامد.

کمیته انضباطی

مس رفسنجان نیز که در فصول گذشته نسبت به دیگر تیم‌ها بودجه بهتری داشت، قادر به هزینه سنگینی برای فوتسال نیست و احتمالا سیاست ریاضت اقتصادی در مس، باز هم تشدید می‌شود.

همچنین تیم هیئت فوتبال نطنز که در سال گذشته قهرمان لیگ یک شد و با خرید سهمیه، به جای لیگ برتر در سوپرلیگ شرکت کرد، شرایط مناسبی ندارد و شنیده می‌شود احتمال واگذاری سهمیه این تیم به اصفهان هست.

از آنجایی که اصفهان در سال‌های گذشته بومی گزینی کرده است می‌توان گفت در صورت واگذاری سهمیه به این شهر، باز هم شاهد حضور تیمی قدرتمند و متفاوت از این شهر نخواهیم بود.

حفاری خوزستان تیم خوشنام سال‌های اخیر، همچنان و مانند سه فصل اخیر مشکلات مالی خود را دارد و شنیده‌ها از اهواز حاکی از احتمال خروج این تیم از مدیریت شرکت ملی حفاری به زیرمجموعه‌های دیگری از وزارت نفت است.

بودجه شرکت ملی حفاری خوزستان کفاف تامین هزینه‌های این تیم را به نحو شایسته نمی‌دهد  و حفاری به دنبال راهی برای بقای تیم زنان خود با نام و اعتبار یک مجموعه دیگر است.

سایپا نیز که در سال ۱۴۰۱ مقام دوم لیگ برتر را کسب و به طور مستقیم به سوپرلیگ صعود کرد، در حال حاضر بودجه‌ای برای سوپرلیگ ندارد.

با توجه به برنامه سایپا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد سایپا اگر از حضور در سوپرلیگ انصراف ندهد، تیمی کم‌هزینه را به کارزار می‌فرستد.

سوپرلیگ، کارآمد یا ناکارآمد؟

سوپرلیگ در فوتسال زنان به معنای جداشدن ۸ تیم برتر برای رقابت فنی نزدیک‌تر بود؛ اما این طرح همچنان منتقدان زیادی دارد.

یکی از انتظارات در مورد سوپرلیگ، حضور تیم‌های قدرتمند از نظر مالی، در این سطح بود؛ اما اکنون در مسیر برگزاری دومین فصل این رویداد، همه چیز به اما و اگرها و حساب و کتاب ریال و دلار وابسته است.

یک کارشناس فوتسال زنان که مایل به فاش‌شدن نامش نیست به افرا ورزش می‌گوید: زمانی که سوپرلیگ از لیگ برتر جدا شد امیدوار بودیم تغییراتی مثبت در فوتسال به وجود بیاید، اما این کار تنها سبب درآمدزایی برای برگزارکنندگان شد و سودی برای فوتسال زنان نداشت.

او ادامه می‌دهد: با وجود آنکه فوتبال زنان، به‌اندازه فوتسال لیگ ندارد، تیم‌های فوتبال به‌خوبی بسته می‌شوند و وضعیت قرارداد بازیکنان فوتبال به‌مراتب بهتر است. به نظر می‌رسد که فوتسال در انزوا قرار گرفته است و تلاشی برای تغییر ثمربخش در آن دیده نمی‌شود.

به عقیده این کارشناس فوتسال همان‌طور که استقلال و پرسپولیس، تصمیم به تیم داری در فوتبال زنان دارند، تیم‌های فوتسال مردان، مانند گیتی پسند و مس سونگون نیز باید در بخش زنان تیم داری کنند؛ اما تلاشی از سوی متولی فوتسال برای حضور باشگاه‌های بزرگ در فوتسال زنان نمی‌شود.

نسل جدید در بیم و امید

سالانه دوره‌های مربیگری زیادی برگزار می‌شود و در سراسر کشور، مدارس فوتسال زنان تأسیس شده است، اما اگر فوتسال برای دختران آینده‌ای نداشته باشد هزینه خانواده‌ها، زحمات مربیان و تلاش بازیکنان بی‌فایده خواهد بود.

بسیاری از مربیان یا باشگاه‌ها، هزینه‌های هنگفتی متحمل می‌شوند تا بتوانند بازیکن سازی کنند، اما با این رویه احتمال دارد که تلاش آنها بی‌ثمر واقع شود.

انتظار از سازمان لیگ فوتسال، تدوین یک برنامه بلندمدت و عملیاتی برای فوتسال زنان است و نه برگزاری یک لیگ و سپس بعدی و بعدی.

با وجود همه بی‌مهری‌ها کنفدراسیون فوتبال آسیا به فوتسال زنان، اراده فیفا برای برگزاری جام جهانی فوتسال زنان در آینده، به‌اندازه کافی دلیلی برای تغییر در رویه کنونی هست.

آثار تنش اقتصادی لیگ بر بازیکن و مربی

اگر وضعیت مالی در فوتسال به این صورت ادامه پیدا کند، دور از انتظار نیست که بسیاری از بازیکنان، در فصل آینده سوپرلیگ یا لیگ برتر، تیمی – که با آنها قرارداد مالی معقول ببندد – نخواهند داشت. این برای بازیکنان در حال رشد و جوان، یا بازیکنانی که از این راه امرار معاش می‌کنند ناامیدکننده است.

از سوی دیگر، بحران اقتصادی در فوتسال زنان سبب می‌شود مبالغ قراردادهای موجود نیز با رشد صفر یا منفی همراه شود آن هم در شرایطی که تورم و گرانی در ایران بیداد می‌کند و بازیکنان و مربیان فوتسال هم بخشی از مردم همین کشور هستند.

سوپرلیگ فوتسال زنان در سال ۱۴۰۲، روز ۱۰ تیر قرعه‌کشی می‌شود و ۳ شهریور آغاز خواهد شد. آیا تنگدست‌ترین لیگ همه ادوار فوتسال زنان در راه است؟

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=91636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.