17

5 چهره ویژه المپیک توکیو از ابتهاج محمد تا یک شناگر پناهنده سوری

  • کد خبر : 44385
  • 06 اردیبهشت 1399 - 17:27
5 چهره ویژه المپیک توکیو از ابتهاج محمد تا یک شناگر پناهنده سوری

ده‌ها سال پس از ورود زنان به المپیک، رقابت برای زنان ورزشکار در بزرگترین رویداد ورزشی جهان جذاب‌تر و حرفه‌ای تر از همیشه است. المپیک مثل همیشه میدانی برای انسانیت است.

پایگاه خبری ورزش زنان ایران : سایت بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو گزارشی را از زنان ورزشکار تاثیرگذار جهان که در المپیک توکیو حاضر خواهند بود منتشر کرده است. همزمان با ۸ مارس روز جهانی زن سایت بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو گزارشی را از ورزشکاران الهام بخش زن در جهان نشر داده که در بین آنها ابتهاج محمد بانوی شمشیرباز مسلمان آمریکایی و سرنا ویلیامز تنیسور مطرح جهان به چشم می‌خورد.

۱) ابتهاج محمد Ibtihaj Muhammad

او نخستین زن مسلمانی است که برای ایالات متحده آمریکا در رقابت‌های بین‌المللی شمشیربازی رقابت می‌کند. شمشیرباز محجبه در المپیک ریو و در اسلحه سابر تیمی به مدال برنز دست پیدا کرد. یک نشریه نام او را در بین ۱۰۰ فرد مهم جهان در سال ۲۰۱۶ قرار داده بود.

اگر چه او با پیروزی در مسابقه اول و شکست در دور دوم مسابقات شمشیر سابر از ادامه رقابت‌های انفرادی بازمانده اما بنا بر گزارش وبسایت رسمی المپیک ریو، هواداران کاروان آمریکا و تماشاگران این مسابقات با تشویق‌های مکرر خود از حضور این ورزشکار آمریکایی مسلمان استقبال کرده‌اند. ابتهاج محمد گفته حجاب او، مبارزه‌ای با باورهای غلط در مورد زنان مسلمان و همچنین دعوتی برای ورزش کردن دختران مسلمان است.

۲) سرنا ویلیامز Serena Williams

این تنیسور مطرح آمریکایی بعد از بارداری و آسیب دیدگی طولانی موفق شد دوباره خود را جمع بهترین تنیسورهای دنیا در رنکینگ جهانی جای دهد. تنیسور ۳۸ ساله آمریکایی که تاکنون بیش از ۹۲ میلیون دلار جایزه از مسابقات مختلف تنیس جهان برده بار دیگر در المپیک برای ایالات متحده به میدان می‌رود.

گرچه او اکنون تنیسور شماره ۹ جهان است اما مدت طولانی نفر اول جهان بوده و به نوعی نماد تنیس زنان در جهان محسوب می‌شود. وی در سال ۲۰۱۷ بوکسور شماره یک زنان جهان بود اما وقتی بعد از به دنیا آمدن دخترش در مسابقات میامی و این دین ولز شرکت کرد بدون رتبه جهانی بود.

۳) راملا علی Ramla Ali

او یک بوکسور و مدل بوکسل سومالیایی مستقر در لندن است. راملا علی آخرین قهرمان مسابقات قهرمانی آفریقا و اولین ورزشکار تاریخ سومالی است که توانسته یک مدال طلای معتبر بین المللی را به دست بیاورد. حضور او در انگلیس به این دلیل است که او به عنوان پناهنده جنگ داخلی سومالی به انگلیس نقل مکان کرد.

زمانی که نوجوان بود برای کاهش وزن بوکس کار می‌کرد و به این رشته علاقمند شد. خانواده این ورزشکار مدت‌ها نمی‌دانستند که دخترشان بوکس کار می‌کند و حتی عنوان قهرمانی ملی را هم به دست آورده است. علی نخستین بوکسور عنوان دار زن مسلمان است.

راملا علی گفته است: از ژیمناستیک شروع کردم. بعد به کلاس بوکس رفتم و به آن علاقمند شدم. هیچ دوستی هم در مدرسه نداشتم و همه دوستان من در رشته بوکس بودند. این موضوع باعث ارتباطات بیشتر من و ایجاد خانواده دوم شد.

۴) سیمون بایلز Simone Biles

این ژیمناست آفریقایی- آمریکایی موفق به کسب ۴ مدال المپیک شده و نخستین ورزشکاری است که همه عناوین جهان را به دست آورده است. این انتظار وجود دارد همانند ریو بتواند در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو هم مدال کسب کند. بایلز گفت: “در بازی‌های ۲۰۱۶ تصور نمی‌کردم چنین نتایجی به دست آورم.”

دختر ژیمناست آمریکایی چندی پیش جایزه ورزشکار سال لاروس ۲۰۲۰ در بخش زنان را در برلین به دست آورد. به نظر می‌رسد سیمون بایلز در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین ژیمناستیک تاریخ آمریکا قرار دارد. سن او کم است و بعید نیست که تا مدت‌ها در حال درو کردن مدال‌های جهانی و المپیک باشد.

۵) یسرا ماردینی Yusra Mardini

او یک شناگر اهل سوریه است که در زمان جنگ، همراه با خانواده اش به کشورهای مختلف مهاجرت کرد. یسری داستان باورنکردنی خود را در کتابی به نام “پروانه” به اشتراک گذاشت و فیلمی در مورد وی اکران خواهد شد.

این فیلم داستان واقعی ماردینی را نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ از سوریه گریخت. ابتدا به لبنان سفر کرد و سپس به ترکیه رفت و در آنجا سوار یک قایق کوچک شد که خانواده وی برای جزیره یونانی در نظر گرفته بود.

در طول سفر موتور قایق شکست و این موضوع باعث شد که ماردینی و خواهر کوچکترش سارا وارد دریا شوند‌. یسری و خواهرش شنا کنان به سمت محل امنی بودند؛ تلاشی که بیش از ۳ ساعت طول کشید. یسری، خواهرش و والدینش سرانجام به آلمان رفتند که توانست دوباره تمریناتش را آغاز کند. او در المپیک ریو در تیم پناهجویان به رقابت پرداخت.

این نفرات البته برترین زنان ورزشکار المپیک نیستند بلکه آنهایی هستند که داستان‌های خاصی برای تعریف کردن دارند. ده‌ها سال پس از ورود زنان به المپیک، رقابت برای زنان ورزشکار در بزرگترین رویداد ورزشی جهان جذاب‌تر و حرفه‌ای تر از همیشه است. المپیک مثل همیشه میدانی برای انسانیت است.

اطلاعات خبر: *نویسنده: حامد اسماعیلی با برداشتی از مطلب منتشر شده در سایت آی او سی انتشار ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹- ساعت ۱۷:۲۴

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=44385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.