6
بنگلادش و میانمار انصراف دادند

میانمار، خط آغاز فوتبال زنان ایران در راه المپیک

  • کد خبر : 90111
  • 13 فروردین 1402 - 11:15
میانمار، خط آغاز فوتبال زنان ایران در راه المپیک
تیم ملی فوتبال زنان ایران بامداد امروز راهی میانمار شد تا در دور مقدماتی المپیک پاریس در قاره آسیا، برابر تیم ملی این کشور قرار بگیرد.

به گزارش افرا ورزش، مسابقات فوتبال زنان مقدماتی المپیک پاریس در قاره آسیا آغاز شده است و تیم ملی ایران به همراه ۳۰ تیم دیگر قاره به دنبال کسب ۲ سهمیه حضور در المپیک هستند.

به همین منظور، کاروان تیم ملی فوتبال بانوان ایران، بامداد یکشنبه ۱۳ فروردین عازم میانمار شد تا در مرحله نخست مقدماتی در دو بازی برابر میزبان به میدان برود.

ایران و میانمار به‌صورت رفت و برگشت در تاریخ ۱۶ و ۱۹ فروردین‌ماه به مصاف هم می‌روند تا تکلیف تیم صعودکننده به مرحله بعدی مسابقات مشخص شود.

انصراف مالدیو و بنگلادش از گروه ایران

ایران در گروه B مرحله نخست مقدماتی علاوه بر میانمار با تیم‌های بنگلادش و مالدیو هم‌گروه بود اما این دو تیم از مسابقات کناره‌گیری کردند تا مصاف ایران و میانمار تعیین‌کننده تیم صعودکننده به دور بعد باشد.

goal celebration for Myanmar national football team

مسابقه با میانمار بازی دشواری برای ایران است اما یک ماموریت غیرممکن نیست. میانمار تیمی است که از اولین دوره انتخابی المپیک آسیا در این رویداد حضور داشته است و زیر ساخت مناسبی در فوتبال زنان دارد.

چگونگی صعود از آسیا به المپیک پاریس

در دور نخست مقدماتی کره شمالی، ژاپن، استرالیا، چین و کره جنوبی به‌عنوان پنج تیم برتر آسیا در رنکینگ فیفا استراحت دارند و به طور مستقیم به مرحله دوم رسیده‌اند.

این پنج شانس به مراتب بالاتری نسبت به سایر تیمهای قاره آسیا برای کسب سهمیه المپیک دارند و رقابت اصلی بین این پنج تیم است.

Yuki Nagasato of Japan celebrates her goal against Brazil during their women’s friendly soccer match in Kobe, western Japan, April 5, 2012. (Issei Kato / Reuters)

تیم‌های برتر ۷ گروه دیگر مقدماتی در دور دوم به این پنج تیم شاخص آسیا می‌پیوندند تا در سه گروه ۴ تیمی، مسابقات خود را برای تعیین ۴ تیم صعودکننده به نیمه‌نهایی انتخابی المپیک برگزار کنند.

تیم‌های مرحله مقدماتی انتخابی المپیک

در گروه یک ازبکستان و اردن همراه با تیمور شرقی و بوتان قرار گرفته‌اند که در تاشکند مسابقه خواهند داد، گروه دوم، گروه ایران و میانمار است و گروه سوم نیز شرایطی مشابه گروه ایران دارد؛ زیرا با انصراف افغانستان و فلسطین، ویتنام و نپال در زمین نپال دو بازی برابر هم برگزار می‌کنند.

Vietnam bagged the fifth and final spot to the 2023 FIFA Women’s World Cup — marking their inaugural appearance at the top football competition. | Source: VNExpress

در گروه چهارم، سری لانکا انصراف داده است و تایلند میزبان مغولستان و سنگاپور خواهد بود. در گروه پنجم و در تاجیکستان، تیم ملی این کشور از فیلیپین، هنگ کنگ و پاکستان میزبانی می‌کند.

در گروه ششم، لبنان میزبان دو تیم اندونزی و چین تایپه است و در گروه هفتم و با انصراف ترکمنستان، هند و قرقیزستان در بیشکک، دو بازی برابر هم برگزار خواهند کرد تا یک تیم به مرحله بعد راه یابد.

نگاهی بر گذشته انتخابی المپیک در آسیا

مسابقات فوتبال زنان انتخابی المپیک در آسیا از المپیک ۲۰۰۴ آتن به‌عنوان یک رویداد مستقل شکل گرفت. پیش از آن و برای دو المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی، مسابقات انتخابی وجود نداشت و چون تنها ۸ تیم در فوتبال زنان المپیک حضور داشتند، هشت تیم برتر جام جهانی فوتبال زنان جواز حضور در المپیک را هم به دست می‌آوردند.

سهمیه آسیا برای المپیک ۲ تیم است البته در المپیک ۲۰۰۸ پکن با توجه به میزبانی چین و سهمیه مستقیم این کشور، غیر از چین تیم‌های کره شمالی و ژاپن به المپیک رسیدند. پیش از آن در سال ۲۰۰۴ چین و ژاپن اولین سهمیه‌های آسیا در المپیک را کسب کرده بودند.

China defeated Argentina 2-0 in Beijing 2008 Summer Olympics

در مقدماتی المپیک ۲۰۲۱۲ لندن، ژاپن و کره شمالی بار دیگر سهمیه گرفتند اما از انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو و با اضافه شدن استرالیا به آسیا که یک خبر بد برای مدعیان در قاره کهن بود استرالیا همراه با چین در انتخابی المپیک ریو و المپیک توکیو سهمیه گرفتند.

در انتخابی المپیک توکیو ۲۰۲۰ کره شمالی انصراف داد و اصلا در تورنمنت حضور پیدا نکرد. کره جنوبی که به دنبال شکستن طلسم حضور در المپیک بود در مسابقه برگشت برابر چین با دریافت گل در وقت اضافه پایانی تلخ بر تلاش خود داشت و باز هم المپیکی نشد.

اختلاف طبقاتی در آسیا

حضور ۳۱ تیم در دور مقدماتی و سپس انصراف پرتعداد در مقدماتی المپیک در کشورهای آسیایی نشان می‌دهد فوتبال زنان در آسیا برای نزدیک‌شدن به فوتبال مردان راهی طولانی دارد.

فوتبال زنان در آسیا از نظر کیفی، دارای سه دسته کاملا متفاوت است که نوعی اختلاف طبقاتی از نظر کیفیت و سطح نگرش حرفه‌ای را به نمایش می‌گذارد.

دسته اول، سردمداران قاره هستند که همان پنج تیم برتر را تشکیل می‌دهند: کره شمالی، کره جنوبی، چین، ژاپن و استرالیا. سطح فوتبال زنان در این کشورها با سایر کشورهای آسیایی غیر قابل‌قیاس است.

کره شمالی که تقریبا در هیچ رشته دیگری در ورزش زنان به اندازه فوتبال موفق نبوده همچنان یک تیم بزرگ جهانی به حساب می‌آید و این، اعجاب‌آور است.

دسته دوم، کشورهای درجه دو قاره هستند که تیم‌های برتر آن رقیبی برای گروه اول نیستند و تلاش می‌کنند به‌تدریج از جایگاه کنونی خود به سوی پیشرفت، فاصله بگیرند که ایران یکی از آن‌هاست.

کشورهایی چون هند، تایلند، میانمار، چین تایپه و ازبکستان در این دسته‌بندی در وضعیتی تقریبا بهتر از ایران قرار دارند اما ایران با توجه به برنامه توسعه تیم‌های ملی پایه و حرفه‌ای‌سازی لیگ خود قادر به رسیدن به قله این سطح است.

در سطح سوم کشورهایی قرار دارند که فوتبال زنان در آن‌ها یا نوپا است یا یک اولویت نیست. کشورهایی که از انتخابی المپیک انصراف دادند یا کشورهای حوزه غرب آسیا که فوتبال زنان در آن‌ها تازه‌کار است در این سطح ایستاده‌اند.

لینک کوتاه : https://afravarzesh.ir/?p=90111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.